De elektrische camper. Realiteit of verre toekomst?

De elektrische camper, we lezen er al wat over en zien ze soms op beurzen staan. Elektrisch rijden is waarschijnlijk de toekomst, maar er zijn nog heel wat hobbels te nemen. Denk aan de overbelasting van het elektriciteitsnet, de grondstoffen die nodig zijn voor al die accu’s en natuurlijk dient de geleverde stroom echt groen te zijn.
De elektrische camper kent bovendien een aantal specifieke problemen.
Gewicht: een elektrische camper is relatief zwaar en overschrijdt met bagage en personen veel eerder de 3500 kg, de grens voor het gewone rijbewijs. Een forse boete is dan vaak het gevolg;
Actieradius: met een camper wil je zorgeloos ontdekken. Met een paar honderd kilometer actieradius is daar geen sprake van. In de bergen en bij lage temperaturen speelt dit nog sterker;
Laadpunten: zeker in het buitenland is de laadpaaldichtheid vaak niet op orde. Zoeken naar laadpalen en hopen dat er eentje vrij en werkend is, geeft geen vakantiegevoel;
Ruimte: de accu’s nemen een gedeelte van de woonruimte in beslag.
Natuurlijk willen we allemaal het beste voor het milieu. En ja, op lange termijn gaan we waarschijnlijk naar elektrisch. Maar brandstofmotoren lijken voor campers voorlopig toch de beste aandrijving. Met name moderne dieselmotoren die veel zuiniger zijn en een betere vermogenskarakteristiek (koppel) hebben dan benzinemotoren. Zijn ze zo slecht voor het milieu? Dat is een misvatting. Juist de ultramoderne Euro 6-D turbodieselmotoren (met Ad-Blue) die in de California zitten, hebben een zeer lage uitstoot en gaan uiterst zuinig met hun brandstof om. Bovendien zien we steeds meer aanbod van renewable biobrandstoffen waarvoor deze motoren ook geschikt zijn. Deze brandstoffen hebben een lagere koolstofvoetafdruk dan fossiele brandstoffen en zijn hernieuwbaar. Bedenk daarbij ook dat de huidige elektriciteit vaak nog niet van groene komaf is. Bovendien zijn de prijzen van elektriciteit inmiddels fors gestegen en is rijden op diesel niet meer per definitie duurder en zelfs goedkoper.
Let wel: wij zijn beslist niet tegen elektrisch rijden. Maar om dit voor campers mogelijk te maken, moeten met name de accu’s nog een stuk krachtiger en compacter worden. De ontwikkeling daarvan draait op volle toeren, ook in Nederland, door bedrijven als LionVolt en LeydenJar. Ook de Solid State-accu, zonder vloeistofverbinding, wordt al genoemd. Maar het zal nog jaren duren voordat deze productierijp zijn. Ultramoderne dieselmotoren zijn daarom ook in de komende jaren de beste keuze en ze zullen vele campers nog decennialang op een verantwoorde manier voortstuwen.
Rijdt u een camper met Euro 4 of Euro 5 label? Dan is wel het advies om over te stappen op een camper met Euro 6 normering.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen? Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om uw vragen te beantwoorden.
Wilt u steeds actueel nieuws ontvangen? Meld u dan hieronder aan voor de nieuwsbrief van het Volkswagen Campercentrum.